Oproep tegen militair verkeer op Groningen Airport Eelde

Afbeelding
algemeen de krant van tynaarlo

“Stop verkwanseling van Drenthe”


EELDE – Maar liefst vier organisaties hebben de minister van Infrastructuur en Waterstaat, Cora van Nieuwenhuijzen, een brief gestuurd met het verzoek de verruiming van de vergunning van Groningen Airport Eelde tegen te houden. Met die vergunning zou meer militair verkeer toegestaan zijn op het vliegveld. Vereniging Omwonenden Luchthaven Eelde (VOLE), IVN Eelde-Paterswolde, Natuur en Milieufederatie Drenthe en Stichting Drents Landschap zijn tegen de komst van meer militair verkeer op Groningen Airport Eelde. De directie van het vliegveld zou momenteel oriënterende gesprekken voeren met Defensie om eventuele opties te bespreken en het vliegveld een grotere  rol te laten spelen in het militaire luchtverkeer. Als het aan omwonenden en milieuorganisaties ligt blijft die rol beperkt.


“Groningen Airport Eelde (GAE) vraagt de minister van Infrastructuur en Waterstaat om meer militair verkeer te mogen afhandelen. Dit staat in een reactie van de luchthavendirectie op de luchtvaartnota. Wij hebben dit voornemen als betrokken bewoners- en omgevingsorganisaties mogen vernemen uit de media en zijn hierdoor ontstemd en onaangenaam verrast”, laten ze in de brief weten.


Naast het grote exploitatieverlies en het klimaatprobleem, zou het vliegveld volgens de organisaties mede door het coronavirus ingrijpend moeten herstructureren. Hetgeen een nieuwe visie op de toekomst vraagt. “Daar lijkt de zienswijze van Groningen Airport Eelde volstrekt aan voorbij te gaan. Het houdt vast aan landelijke groei van de luchtvaart, wil uit deze denkbeeldige landelijke ruif een aandeel - onder meer door onderdeel te worden van de Schipholgroep - en pleit er nu ook nog voor om militaire straaljagers die nu verboden zijn, toe te staan”, aldus de organisaties.


Dat laatste zou een onaanvaardbare aanslag zijn op het leefklimaat in de kop van Drenthe is de mening van de in actie komende organisaties: “Het zal grote schade toebrengen aan de omringende natuurgebieden, de landgoederenzone en de drie grote Natura 2000-gebieden.” Bovendien zou het volgens hen enorme invloed hebben op het toerisme. Een sector die goed is voor 2000 banen zou met de komst van militaire straaljagers ernstige schade worden toegebracht.


“Wij zijn verontrust en verontwaardigd over deze provocatie van de luchthavendirectie. Wij zien het verzoek om militaire straalvliegtuigen toe te staan als minachting voor de omgeving, die hiermee overvallen wordt. Wij kunnen ons niet voorstellen dat de politiek er mee zou instemmen dat het leefklimaat en de toeristische sector in Noord-Drenthe op deze wijze worden verkwanseld en zien dit in het geheel niet bijdragen aan een duurzaam toekomstperspectief. Zelfs niet bij benadering is berekend wat deze inkomsten zouden bijdragen aan het verminderen van het exploitatieverlies.”


Daarom is het verzoek voor verruiming van de vergunningsvoorwaarden in hun ogen in eerste instantie zaak van de regionale politiek. De gemeenteraden en Provinciale Staten van Drenthe en Groningen zouden niet zijn erkend in de berichtgeving. De collegeprogramma’s in de regio verzetten zich tegen een dergelijke verruiming.


Kersvers aandeelhouder Stichting FB Oranjewoud zal garen spinnen als het wel zo ver komt, is de mening van Leefbaar Tynaarlo. De partij maakt zich al geruime tijd zorgen over de ontwikkelingen op Groningen Airport Eelde en heeft meerdere malen aangegeven dat er een ander spelletje wordt gespeeld. John Franke hierover: “Het blijft een duister verhaal. Er wordt constant om de hete brij heen gedraaid. Wij beschikken over een netwerk en vernemen geregeld het één en ander in de wandelgangen.” Zo zou men volgens het raadslid in een breder perspectief moeten kijken naar wat zich hier aan het afspelen is: “Waar rook is, is vuur. Er zijn tal van strategieën die je hierop los kunt laten. Denk aan de energietransitie waar we in zitten als Nederland. De kust van Friesland is een ideale plek om windmolens te plaatsen, maar dat is nu niet mogelijk vanwege de radarapparatuur van het militaire luchtverkeer dat erover raast.” Leefbaar Tynaarlo blijft in ieder geval met een brede bril door de wandelgangen sluipen. “Dat is ook nodig”, besluit Franke.

UIT DE KRANT

Lees ook