‘We hopen op mooi en dörstig weer’

Afbeelding

‘Lopen en Meer’ :  Drents gekleurde wandeltocht

ZEIJEN/ZEEGSE – Wandeltochten zijn er te kust en te keur. Het komende wandelevenement –vrijdagavond - in deze regio is Drents gekleurd. Want de tocht in Zeegse wordt georganiseerd door de keurnotengroep van ‘Huus van de Taol’, dat zich inzet voor de Drentse taol. De Vriezer Post sprak in het ‘huus’  van Lieneke Bakker met een kleine delegatie. Over de wandeltocht, die een passende naam heeft: ‘Lopen en Meer’.
Die delegatie – allen vrijwilligers- blijkt een verrassing, als Bakker merkt dat ook Ria van Eerten- rechtstreeks van de camping- en Hendrik-Jan Mulder aan komen schuiven. Het zijn er drie van de ‘raad van elf’  van keurnoten, die onder leiding staan van, zoals ze zelf zeggen, ‘opperhoofd’  Herma Stroetinga, officieel ‘taolschulte’, wonende in ‘Potterwol’  “Het gaot om aandacht veur de Drentse taol”, begint Bakker. “Drents moet levendig blieven. We organiseren daarom verschillende activiteiten. Het voorlezen op basisscholen is bekend. Vorig jaar hielden we een ‘streektaolstried’, dat was een groot succes. In Zeijen werd een gedichtenroute georganiseerd.  En bedachten toen een wandeling. Daar kwamen honderd mensen op af. We dachten: dat gaan we weer doen. En dan niet in Zeijen, woonplaats van Lieneke Bakker, maar in Zeegse, waar Ria van Eerten vandaan komt (Hendrik-Jan Mulder komt dan weer uit Tynaarlo, red.). Komende vrijdagavond kunnen de wandelschoenen aan. Het belooft een mooie tocht, door mooi Zeegse en omgeving. Een tocht van zo’n 8 kilometer, met start en finish bij het Café Witte Huis in Zeegse. De tocht voert door het prachtige Drentsche Aa-gebied, Oudemolen wordt aangedaan, Siepelveen. “Je komt door verschillende landschappen. We wilden ook nog naar de Gasterse Duinen, maar dat werd te ver.”, vertelt Bakker.  De keurnoten hebben de fraaie route uitgestippeld.  Met een ervaringsdeskundige als Ria van Eerten, die de fanatiekste wandelaar is onder de groep. Al kan Mulder er ook wat van, net terug uit landelijk Frankrijk. Mulder: “Het is niet alleen Drents wat de klok slaat, maar je komt de Drentse taol wel overal tegen”. Onderweg zijn er tal van Drentse verrassingen, in de vorm van gedicht, toneel, een schilder, muziek en oude ambacht. De keurnoten willen niet te veel verklappen, het moet een verrassing blijven.  “Wie zin heeft stopt bij de activiteiten, maar je kunt ook gewoon ‘deurlopen’. Gezelligheid is de hoofdmoot. Vorig jaar was het mooi weer, toen bleven mensen hangen bij café Hingstman. De bedoeling is om elk jaar in het eerste weekend van juli een dergelijke wandeling te organiseren, steeds in een andere plaats”, gaan de drie verder.”  “Wandelaars komen veelal uit de buurt, Zeijen, maar ook zien we ze uit Assen. De meeste deelnemers zijn 45 jaar en ouder. Er komt weinig jeugd op af. Maar ze zijn wel welkom hoor.” Over jeugd en Drents gesproken. Mulder daarover:  “Uit de laatste berichten over het Drents blijkt dat de bekendheid van het Drents groter wordt. Neem het voorlezen op de lagere scholen, Vrijwel alle scholen uit de gemeente Tynaarlo doen daar aan mee. Als je de kinderen dan vraagt wie kent Drents, zien we een paar vingers in de lucht. Als gevraagd wordt naar pa en ma komen er al een paar meer en bij opa en opoe veel meer. Aan het eind van het voorlezen hebben ze alles wel begrepen. We willen geen Friesland zijn. Het is ook niet de bedoeling dat kinderen Drents leren. Maar neem Nobelprijswinnaar Ben Feringa. Hij is in het Drents opgevoed. Dus je kunt er wel professor mee worden. Hoe meer talen, hoe beter voor de hersens. Het zijn toch je wortels”. Dan nog een leuk feitje. “Abel Darwinkel (voorzitter Huus van de Taol, red.) heeft uitgezocht dat het Nederlands is voortgekomen uit alle dialecten en dus ook het Drents. “  Terug naar de wandeling die om 19.00 start. “Het is leuk om dit te organiseren. En dat mensen eraan mee willen werken”, vindt Ria van Eerten. “Het kost niks. Alleen voor de koffie – met knieperie- onderweg, maar dat is ook maar een 1 euro. Opgeven hoeft niet. Mensen krijgen een routebeschrijving mee. En dan hopen we ze terug te zien”.  En in koor:  “En we hopen op mooi, dörstig weer. De voorspellingen beloven veel goeds: ‘waarm’ en volop ‘zön’.  Dus: körte boksem aan en op naor Zeegse!

UIT DE KRANT