Paddenstoelen prijken op pakkende plaat

Afbeelding
Cultuur Voorpagina

PATERSWOLDE - Wie bij José Geertzen de woonkamer binnenstapt wordt begroet door een groep varkens. Vanaf een metersgroot schilderij kijken zij de gast aan. Geertzen maakte het in opdracht van een bedrijf, daar hing het een tijd in de welkomsthal. Op het moment werkt Geertzen aan een heel ander onderwerp: een schilderij over ‘mycelium’.

Mycelium is het netwerk van schimmeldraden onder de grond, paddenstoelen zijn het zichtbare gedeelte van dit uitgebreide web. “Het is een heel interessant onderwerp. Het was wel even wennen, maar toen ik me erin verdiepte bleek het heel mooi te zijn.” Geertzen begon vorig jaar al aan het project, samen met een groep andere kunstenaars. Vanaf 21 juni exposeren de kunstenaars hun werk. De club bestaat (onder andere) uit schilders, beeldhouwers en een glaskunstenaar.

Voor Geertzen is het milieu erg belangrijk, niet alleen als inspiratiebron maar ook de plaats van mensen in de natuur. “Ik vraag me vaak af: wat doen we met onze natuur? Momenteel is hier veel aandacht voor, maar schimmels en paddenstoelen zijn bij de meeste mensen nog onbekend. Terwijl ze wel essentieel zijn voor allerlei natuurlijke processen, zoals in de medische wetenschap en in de productie van eten en drinken.”

Het atelier van Geertzen grenst aan de keuken. In de boekenkast achter haar schildersezel staat een grote collectie beeldjes en curiositeiten, verzameld in een leven vol reizen. Bij elk voorwerp heeft Geertzen een verhaal. Op de ezel staat een deel van het werk waarmee ze in juni exposeert. “Het is een kijkdoos, met daarin paddenstoelen. Via uitsnedes boven in de doos valt het licht erop,” legt Geertzen uit. Dan wijst ze naar een paneel dat tegen een kast aanleunt. “Hierop schilder ik het mycelium zelf, dat komt onder het andere werk te hangen.” Op de donkere achtergrond van het paneel prijken spookachtige, witte draden. Ze lijken haast boven de ondergrond te zweven.

Geertzen is al van jongs af aan met kunst bezig. Ze groeide op in de Betuwe en schilderde en tekende daar al de natuur die ze om zich heen zag. “Mijn ouders zagen hoe veel plezier ik daarin had, zij stimuleerden me om ermee door te gaan. Na mijn middelbare school heb ik eerst de Pabo gedaan. Ik kwam wel telkens terug op tekenen, schilderen en etsen. De natuur bleef belangrijk in mijn werk. Daar was ik succesvol in, maar ik wilde me toch graag verder ontwikkelen. Daarom heb ik op mijn 45e toch nog de kunstacademie gevolgd. Ik heb nog wel altijd voor de klas gestaan, als ik zo met pensioen ga kan ik me nog meer toeleggen op mijn kunst. Ik werk nu al bij Galerie Kakelbont, daarnaast heb ik een website waar ik mijn werk op etaleer.”

De expositie in juni wordt georganiseerd bij Het Kunsterf in Norg. Geertzen vertelt hoe vorig jaar alle kunstenaars bij elkaar kwamen om samen ideeën te ontwikkelen voor de expositie. “We kwamen eerst bij elkaar om te brainstormen, daar is ook de titel van de expositie ‘Wondergronds’ bedacht. Vervolgens ging iedereen zich inlezen, bij vervolgsessies werden de plannen verder uitgewerkt en gaven we elkaar feedback. Toen kon ik aan het werk, dat betekende veel lezen, om mee heen kijken en alles in me opnemen. Ik raakte heel erg geïnspireerd door een werk in een museum in Frankrijk, waar een aantal paddenstoelen uit het dak van de ruimte kwamen.”

De lente is duidelijk aanwezig in de woonkamer van Geertzen, aan de ene kant van de tafel staat een vaas met tulpen. Aan de andere kant staan wilgentakken te ontluiken. De deadline voor de expositie nadert wel met rasse schreden. “Ik heb gelukkig nog even, het gaat me lukken. Ik kan gelukkig goed onder druk werken.”

UIT DE KRANT