Deelauto Eelde een succes, Zuidlaren neemt proef op de som

Afbeelding
algemeen de krant van tynaarlo

EELDE/ZUIDLAREN – Het is vrijdagochtend rond half 9. Aan de keukentafel is Hein-Peter Nauta druk bezig met het beplakken van de folders voor de deelauto in Zuidlaren. De initiatiefnemer van de elektrische deelauto is trots op het feit dat de deelauto in Eelde zo goed aanslaat: ‘’We hebben het nu voor elkaar dat de auto in Eelde dusdanig gebruikt wordt, dat deze mag blijven staan. Daar zijn we natuurlijk erg blij mee. Of de deelauto in Vries ook kan blijven staan, is nog even afwachten. Vanuit Zuidlaren is in ieder geval ook de prangende vraag naar een elektrische deelauto gekomen en daar nemen we in november de proef op de som.’’


Nauta en zijn vrouw gaan iedere dag op de fiets naar hun werk in de stad. Als ze de fietsen op een dag pakken en weer langs hun Volkswagen in de garage moeten, besluit zijn vrouw dat het tijd is om afscheid te nemen van de vierwieler. Nauta gaat akkoord, maar met de kanttekening dat hij met een alternatief komt. Als Nauta vervolgens op zijn fietsje langs een lange rij auto’s fietst en ziet dat er in het gros van de wagens maar één persoon zit, ontstaat het idee van de deelauto.  ‘’Vervolgens zijn we aan de slag gegaan en heeft de Energie Coöperatie Drentse Aa mij gevraagd om zich bij hen aan te sluiten. We zijn goed op weg en het zou fantastisch zijn als we in alle kerndorpen van Tynaarlo een of meerdere deelauto’s kunnen realiseren. Dat is echter afhankelijk van de vraag van het publiek’’,  verklaart de enthousiaste initiatiefnemer.


Het idee van de deelauto is hetzelfde als Spotify en Netflix. Er worden geen cd’s of dvd’s meer aangeschaft, maar men neemt een abonnement. Zo werkt het met de deelauto ook legt Nauta uit: ‘’Je betaalt niet meer voor de aanschaf, bezit of onderhoud. Je betaalt alleen voor het gebruik. Als iemand een abonnement heeft genomen, kan men met de buurauto-app de auto reserveren. Als je bij de auto aankomt kun je met de app de auto openen en vergrendelen.  ‘’Het is niet alleen beter voor iemands portemonnee, maar het is ook beter voor het milieu en dat is in deze tijd erg belangrijk’’, vertelt Nauta.   


Volgens Nauta is het systeem erop gericht om ergens in de auto naartoe te gaan. Bovendien gebruiken veel mensen de auto omdat ‘het er toch staat’. Men heeft er geld voor betaald en wil er dan ook gebruik van maken. Terwijl er soms prima met de fiets gegaan kan worden. ‘’Daar wordt te weinig naar gekeken. We rijden overal naartoe voor de kleinste wissewasjes, maar gaan naar de Lidl omdat daar de aardbeienjam een kwartje goedkoper is. Eigenlijk is dat heel krom’’, vindt Nauta. 


De deelauto is van de nieuwste snufjes voorzien. Zo zit er een adaptieve cruise-control op dat automatisch rekening houdt met de afstand tot de voorligger, ’s nachts wordt het groot licht automatisch geactiveerd en gedimd en beschikt het over stuurhulp. Daardoor houdt de auto zelf koers en blijft hij midden op de weg tussen de belijning. Nauta hierover: ‘’Als je het gas loslaat, remt de wagen automatisch. Dat betekent dus dat je, wanneer je het gas volledig los hebt gelaten, je stil staat. Dat is in het begin even wennen, maar het rijdt echt superfijn.’’ Daarnaast gaat de gemeente ervoor zorgen dat er, als er meer gebruik van de deelauto wordt gemaakt, meerdere laadpalen komen in verschillende dorpen.


Momenteel staat een deelauto nog op een centrale plek in het dorp. Nauta heeft echter lucht gekregen van een experiment die onlangs in Tilburg is uitgevoerd. ‘’In Tilburg zijn ze een experiment gestart waarbij de auto op afstand automatisch naar je toe rijdt. Dat betekent dus dat de auto zonder bestuurder van de centrale plek naar je huis rijdt bijvoorbeeld. Zo hoef je dus niet meer naar een centrale plek te fietsen of te lopen. Ik hoop dat we daar in onze regio in de toekomst ook naartoe kunnen groeien, maar dan moeten we nog wel meer gebruikers hebben. Het eerste gezin heeft hun auto al verkocht, dus we zijn op de goede weg!’’


Raymond Ter Haar is hoofd van het gezin dat hun auto verkocht heeft en hij legt uit waarom ze deze keuze hebben gemaakt: ‘’In eerste instantie was het niet het plan om onze auto te verkopen. We hebben een tijdje terug besloten om mee te doen met de pilot van de buurauto. Daarnaast hebben we onlangs gezinsuitbreiding gehad en zijn we nu met ons zessen. We passen dus niet meer in een auto. Tijdens het gebruik van de buurauto zijn we ook gaan letten op het gebruik van onze eigen auto. Die was minimaal, maar kostte natuurlijk wel geld. Daarom hebben we besloten om de auto te verkopen.’’


De pilot in Zuidlaren zal in november beginnen. De proef is vrijblijvend en bedoeld om mensen te laten ervaren hoe het elektrisch rijden in z’n werk gaat. Voor meer informatie of aanmelden kan men een mail sturen naar samendoen@ecdrentseaa.nl of bellen naar Nauta: 06-24753195. Op zaterdag 26 oktober is er vanaf 13:00 uur een informatiemiddag in Koffiebar Lodewijk aan de Millystraat 26 in Zuidlaren.

UIT DE KRANT

Lees ook