Oprichting Drents Gasberaad tijdens Aardbevingscafé in Zuidlaren

ZUIDLAREN –
Woensdagavond 3 april werd, tijdens het Aardbevingscafé in Zuidlaren, het
Drents Gasberaad opgericht. Het Drents gasberaad is bedoeld om op te treden als
kenniscentrum en communicatierotonde tussen reeds bestaande of nog op te
richten belangengroeperingen. Daarnaast gaat het Drents Gasberaad in gesprek
met de overheid, de minister, provincie en mijnbouwbedrijven om te zorgen dat
de mijnbouwactiviteiten binnen de perken blijven. John Franke, raadslid van
Leefbaar Tynaarlo, is de tijdelijke voorzitter van het Drents gasberaad.
“Ik ben heel blij dat we nu het Drents Gasberaad hebben kunnen oprichten”,
vertelt Franke. “Mensen met aardbevings- en mijnbouwschade kunnen nu bij het
Drents gasberaad terecht.” In 2018 had Leefbaar Tynaarlo al voornemens een
Drents Gasberaad op te richten, maar doordat er gelijktijdig andere
initiatieven ontstonden, heeft de partij destijds besloten die initiatieven
voorrang te geven. Franke: “Deze initiatieven hadden andere ideeën en dus
gingen we met hen in gesprek om het één en ander aan te passen. Dit is niet
gelukt en besloten we alsnog om een eigen ‘stichting’ op te richten.” Daarnaast
lagen de uitspraken van de Commissaris van de Koning in Drenthe, Jetta
Klijnsma, in het programma Pauw & Jinek ook ten grondslag aan het oprichten
van het Drents Gasberaad. “Klijnsma zei dat het in Drenthe slechts om kleine
gasveldjes gaat en bagatelliseerde de problemen in Drenthe”, stelt Franke.
“Deze uitspraken schoten bij veel inwoners van Drenthe in het verkeerde
keelgat.”
Naast Franke zitten ook Ko Vester (oud-statenlid), Ronald Stokebroek
(gedupeerde inwoner Zuidlaren), Mark Folkers (gedupeerde inwoner Zuidlaren en
Roelof de Jonge (betrokkene mijnbouw) in het bestuur van het Drents Gasberaad.
“Door verschillende soorten mensen in het bestuur te hebben, hopen we onze
doelstellingen te kunnen behalen”, vertelt Franke. “Het is overigens wel de
bedoeling dat ik slechts enkele maanden als voorzitter van het Drents Gasberaad
fungeer. Ik vind dat bij deze stichting geen politiek betrokken moet
zijn.”
Naast het oprichten van het Drents Gasberaad, waren er ook een aantal
gastsprekers aanwezig bij het Aardbevingscafé. Annemarie Heite
(aardbevingsdeskundige), Ko Vester (oud-statenlid) en Hiltjo Zwarberg
(gedupeerde aarbevingsgebied Groningen). “Het drietal gastsprekers heeft
ontzettend veel kennis over mijnbouw”, legt Franke uit. “De aanwezige gasten,
zo’n 65 man, konden met hun vragen bij het drietal en het Drents Gasberaad terecht.
Mensen zijn zo onzeker geworden over de gevolgen van de mijnbouwinning. Ik ben
blij dat ze hier nu mee terecht kunnen bij het Drents Gasberaad.”



